Member Blog-ingg

Fb-ingg , do add me oke :)

Tuesday, May 24, 2011

tak boleh ziarah kubur?!

tahu ke tak korang! yg sebenarnya, dalam Islam, kita tak bole tangisi orang yg da meninggal dunia? i tahu pon dari kawan. hm, teruk i ni. tak banyak yg i tahu :) tahu tak! lagi satu, yg dalam Islam, tak digalakkan ziarah kubur? lebih lebih lagi wanita. and lagi satu yang tak digalakkan berbatu nisan and letak marmar bagai tu? yela. kalau kite fikir logik, betol jgak. org mati makin ramai. yg hidup pon makin ramai. rumah makin byk dibina. hutan pon kena gondol je. huhu. mana lagi na dpt tanah kubur? betol ta? sebab tu orang gune balik kubur kubur lama. kalau da keras, besar meluas bagai. camne nak gune balik? 

lagi satu yg i tak paham, kubur je kan? perlu ke na macam ni? 
takdenye mayat tu na bangon alek. pakai mekap ke ape. haihh
whoa! i pon minat pink jugak! tp ta pena berniat nak wat cmni :)
yg ni, err.. siap sofa bagai T__T
yg ini, mungkin kubur bersama kut :)
mungkin, si mati gemar dgn susu lembu??
alahaii~ da mati pun na fuck orang lagi ke?
yg ini pula, mungkin si mati, mati semasa menunggang moto la kan
fuh! ini pon ade?

huh. macam macam kan orang sekarang ni? makin maju dunia, makin pelik pemikiran nya. haihh~ minta minta lah family i dijauhkan dr semua ni. 






13 comments:

titiNYET said...

aha serabot gile !

shameel Iskandar said...

salam.
Sedikit pembetulan dari saya tentang ayat ni " yg dalam Islam, tak digalakkan ziarah kubur? "

Sebenarnya islam amat mengalakkan umatnya menziarahi kubur kerana dgn ini dapat menginsafkan diri. Hukum menziarahi kubur adalah sunat. cuma, islam tidak menetapkan hari tertentu spt hari jumaat atau ketika hari raya. Boleh pada bila-bila masa sahaja menziarahi kubur.
Tentang ziarah kubur pada hari raya, ia bukan amalan sunat ( yg sunat ialah amalan menziarahi kubur dan bkn kerana hari raya). Malah ulil amri 9 dlm hal ini ialah jabatan agama, mufti dan yg berkaitan) berhak mengharamkan amalan menziarahi kubur pada hari raya andainya tindakan ini menimbulkan lebih banyak mudarat daripada manfaat spt kesesakan jalan raya dan lain-lain.
Wanita juga dibenarkan menziarahi kubur cuma mestilah berpakaian sopan.

Ketiga, pembetulan ttg ayat ni ...kita tak bole tangisi orang yg da meninggal dunia?

Sebenarnya Islam membenarkan kita menangisi pemergian org yg tersayang, sebab islam mengakui naluri manusia yg adakalanya sedih dan adakalanya gembira. terdapat juga riwayat yg menunjukkan Nabi SAW menangis kerana kematian salah seorg anaknya. Cuma yg dilarang ialah meratap dan meraung spt dilakukan oleh wanita2 zaman jahiliah. Tindakan meratap dan meraung ini akan menyebabkan mayat terseksa.

Dalam islam juga, amalan berkabung tidak boleh melebihi tiga hari, adapun berkabung berlebih-lebihan adalah bercanggah dgn islam.

Meera said...

@titinyet : hee :)

Meera said...

@shameel iskandar : oh. yeke? hm, i pon pelik sbnrnye sbb tu i bertanya kt entry ni. sbb, yela. i ni kurg siket. bile kwn yg lebih arif ckp cmni, i jadi blur blur lah.

Wanzi said...

macam-macam jenis orang ni.... kubur orang dan mati pun nak hias lebih2.... tak sesuai untuk kubur org islama buat cam tu

Meera said...

takan la kubur islam mcm ni :)

mykhalis said...

dah matipun nak perhatian agaknye..ciss cisss

saya budak kecik said...

ngokngek la pmikiran diorng nie ..pilih2 , meera nak design yg mana ?? ... hahahah

Meera said...

@mykhalis : org cmni digalakkan cri perhatian mase hidop puwas2

Meera said...

@budakkecik : ciet! ade pla na pilih. hehe

Panglima Hitam said...

hehehe... menarik ni. mohon copy k

Meera said...

haha. uptoyou

alif haris said...

mcm2 kubur pelik dlm dunia ni .. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...